מיזם מיוחד: יחידת 'הקסדות הכחולות' יצאה לדרך

אבי יעקב No Comments on מיזם מיוחד: יחידת 'הקסדות הכחולות' יצאה לדרך

לראשונה בעולם:הוקמה יחידה מיוחדת "הקסדות הכחולות" שתיתן מענה בשעת חירום לאתרי ונכסי מורשת תרבות, המורכבת כולה ממשמרי המורשת הבנויה

הגן הלאומי קיסריה. ארכיון צילום: עידן יצחקיאן רשות הטבע והגנים
22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לראשונה בעולם: יחידה מיוחדת שתיתן מענה בשעת חירום לאתרי ונכסי מורשת תרבות, המורכבת כולה ממשמרי המורשת הבנויה. היחידה החדשה תנוהל על ידי רשות הטבע והגנים הלאומיים, בשיתוף פעולה עם ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, משרד התרבות והספורט, רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרים, איקומוס ישראל ומשמרי המורשת הבנויה בישראל. מטרתה המרכזית תהיה לתת את המענה המקצועי, המהיר והטוב ביותר להגנה על נכסי מורשת תרבות באירועי רעידות אדמה ואסונות טבע אחרים. במהלך החודשים הקרובים, יעברו אנשי 'הקסדות הכחולות' שורה של הכשרות תיאורטיות ומעשיות על ידי נציגי גופים מקצועיים מהארץ ומחו"ל, וייקחו חלק בתרגיל החירום הלאומי לשנת 2023.

ההיערכות לקראת רעידות אדמה ואסונות טבע אחרים בנכסי מורשת תרבות הינה מכלול הפעולות וההנחיות, וכן ניהול סיכונים, העשויים להפחית את הנזקים בעתות חירום שכאלו באתרים היסטוריים וארכיאולוגיים ובנכסי מורשת תרבות, כולל אתרי מורשת עולמיים ולאומיים, מוזיאונים ועוד. למרות שאת אסונות הטבע עצמם בלתי אפשרי למנוע, ניתן בהחלט לשפר את עמידות מבני המורשת, ולנקוט פעולות כמו הגברת המודעות הארגונית והציבורית, הנחיות והדרכה לאנשי מקצוע ומנהלים, אחסון מותאם של נכסי מורשת ניידים, הכנות לנקיטת פעולות בזמן אמת ובשלב השיקום שלאחריו.

למרות מיקומה בלב השבר הסורי-אפריקאי, אזור המועד לרעידות אדמה, החלה מדינת ישראל להיערך לתרחיש שכזה רק בשנת 1975, ורק בשנת 2009, במסגרת סדנה של אונסק"ו, עלה על סדר היום נושא מוכנות לסיכונים בנכסי מורשת תרבות. בעקבות הסדנה, יזמו רשות העתיקות, ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, הוועד הישראלי לאונסק"ו, המכון הגיאולוגי, אונ' בן גוריון והאקדמיה לאמנות בצלאל – את הקמת ועדת ההיגוי למוכנות לסיכונים באתרי מורשת תרבות, אליה הצטרפו המועצה לשימור אתרים ורשות הטבע והגנים.

מטרת ועדת ההיגוי הינה לתאם את המדיניות והפעולות הראשוניות להבאת הנושא לסדר היום בארץ, והטיפול באתרי ונכסי המורשת התרבותית של ישראל גם בעתות של אסונות טבע, ובפרט של רעידות אדמה. לימוד הנושא, המחקר והפעילויות התבססו על הידע והניסיון שנרכשו בעולם, בעיקר באיטליה.

מיכאל כהן, מנהל יחידת הקסדות הכחולות: "שיתוף הפעולה יוצא הדופן, שנוצר בין הארגונים האמונים על המורשת התרבותית בישראל לבין כוחות החירום של מדינת ישראל, יוצר סינרגיה מיוחדת וחשובה. הפעילות בעשור האחרון מבטאת את המחויבות והאחריות שלנו להגנה על נכסי המורשת של ישראל, ויש בה הכרה ומסר לכלל הגורמים והעוסקים בניהול המורשת התרבותית – לקחת אחריות על המורשת לא רק בימי שגרה, כי אם גם בזמן חירום".

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים: "אנו מברכים על הקמת היחידה החשובה, תהליך בו היינו מעורבים מההתחלה. המועצה לשימור אתרים, באמצעות המחלקה ליחסים בינלאומיים שלה, סייעה למהלך הלאומי של הקמת יחידת הקסדות הכחולות, באמצעותו, יחד עם הממשלה והארגונים האחרים השותפים, אנו משפרים את ההיערכות, מגבירים את המודעות לצורך להגן על נכסי מורשת תרבות גם בעתות חירום, ופועלים מול הרשויות והציבור הרחב להדגשת חשיבותו של המערך הזה".

רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים הלאומיים: "הקמת יחידת "הקסדות הכחולות" להגנה וחילוץ נכסי מורשת באירועי רעידות אדמה, שתורכב ממשמרים של גופי המורשת בישראל, הינה עוד צעד חשוב בהיערכות המשותפת לשמירה והגנה על נכסי ואתרי המורשת של ישראל, ובייחוד בעידן של שינויי אקלים וההשפעות החזויות על אתרי המורשת, מתוך הבנה והכרה במחויבות שלנו להגן על נכסי מורשת התרבות המופקדים בידינו, למען ציבור המבקרים ולמען הדורות הבאים".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות:"רשות העתיקות רואה חשיבות בהיערכות לאפשרות של רעידות אדמה בישראל, בהיבט של הגנה על אתרי המורשת של כולנו. כבר בשנת 2012, ביצע מנהל השימור של רשות העתיקות סקר שהקיף 100 אתרי מורשת, בו זוהו 267 מוקדים באזורי סיכון לרעידות אדמה. הסקר מתעדכן בימים אלה, בשילוב טכנולוגיות תלת מימד מתקדמות, וזאת במטרה להעריך את הסיכון לנזקים לאתרי המורשת, ולהציע דרכים למזערם".



0 תגובות